Dbamy o kasztanowce  Dbamy o kasztanowce  Dbamy o kasztanowce

Jak co roku jesienią nie zapominamy o kasztanowcach. Zgrabiamy opadłe liście, w których zimują larwy szkodnika szrotówka oraz dbamy o budki lęgowe sikor - naturalnych wrogów niszczącego drzewa owada.

Z budek lęgowych usunęliśmy stare gniazda nie tylko sikor. W kilku z nich odkryliśmy gniazda os a w jednym nawet szerszeni!

Czyszczenie było świetną zabawą – wszyscy chcieli posprzątać choć jedną budkę.  Okazało się jednak, że tylko niewiele ponad 35 % budek było wykorzystanych jako miejsce lęgowe.

Klasa III g zajęła się uprzątnięciem opadłych liści kasztanowca i ich utylizacją, aby larwy szrotówka niszczącego kasztanowce nie miały szansy na rozwój.

 Sprzątanie Świata  Sprzątanie Świata  Sprzątanie Świata

Pod takim hasłem młodzież IV Liceum Ogólnokształcącego sprzątała w tym roku Świat. Rocznicową XX już akcję koordynowała Fundacja Nasza Ziemia.

Jubileusz akcji „Sprzątania świata” prowokuje do refleksji, czy było warto, czy rzeczywiście działania uczestników akcji coś zmieniły w Polsce, czy podejmowane działania miały i mają jakikolwiek sens. I wtedy z pomocą przychodzą słowa Miry Stanisławskiej-Meysztowicz, inicjatorki akcji w Polsce i założycielki Fundacji Nasza Ziemia: „Dla mnie ekologia ma bardzo osobisty, ludzki wymiar. Jest to sprawa powietrza, którym oddycham ja i moja rodzina (i nie tylko moja!); parku, do którego chodzimy na spacer; wody, którą pijemy. To sprawa życia każdego z nas.”

Jakość środowiska, w którym żyjemy to sprawa codziennych wyborów każdego z nas i każdy z nas może w codziennym swoim funkcjonowaniu trochę ulżyć środowisku. Kolejna akcja „Sprzątanie świata” niech się stanie pretekstem do tego, żeby każdego dnia, na nowo, odpowiedzialnie korzystać ze środowiska. Bo przecież pod naporem codzienności łatwo zapominamy o podstawowych i najprostszych, a dla nas dostępnych, sposobach dzięki którym nasz negatywny wpływ na środowisko zmniejsza się.

Tym razem pragniemy zachęcić Was do zorganizowania lokalnych działań z zakresu edukacji odpadowej, bo to ona właśnie jest w Polsce w tej chwili najbardziej potrzebna. Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi nie zadziała, jeśli jego uczestnicy, czyli my wszyscy, nie będziemy wiedzieli dlaczego ważne jest, aby prawidłowo postępować z odpadami i – co jeszcze ważniejsze - co zrobić, by było ich jak najmniej.

 Kodeks Ekologiczny  Kodeks Ekologiczny  Kodeks Ekologiczny

Kodeks ekologiczny to garść mądrości przyrody. Wykorzystuj i stosuj na co dzień sprawdzone ekologiczne metody!
Pod tym hasłem w bieżącym roku szkolnym wszystkie klasy rozpoczęły pracę nad merytoryczną i graficzną stroną naszego licealnego dekalogu ekologa.
Na zdjęciach możecie obejrzeć efekty. Jak widać dla prawdziwych ekologów z II a nawet robaczek w jabłku może być przyjazny :)

 Laureaci konkursu  Laureaci konkursu  Laureaci konkursu

Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu – Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej rozstrzygnął konkursy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zorganizowane przez Ośrodek w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Współpracy w Dziedzinie Wody, jakim ONZ ogłosiło rok 2013.
Celem konkursów było zachęcenie nauczycieli i uczniów do pogłębienia wiedzy na temat występowania i roli wody w przyrodzie, życiu człowieka, racjonalnego z niej korzystania, dostrzegania niezwykłych właściwości fizyko-chemicznych wody oraz jej roli w procesie kształtowania krajobrazu.
Ocenie poddano prace nadesłane przez indywidualnych autorów na trzy konkursy: plastyczny na ilustrację: Krajobraz wodą rzeźbiony, eko-literacki: O mądra wodo, któraś mnie urzekła i prezentacji multimedialnych: Prawie wszystko o wodzie.


Podsumowanie konkursów dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz wręczenie nagród i wyróżnień ufundowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie odbyło się podczas Forum Ekologicznego pod nazwą: „Błękitna edukacja, czyli prawie wszystko o wodzie”, 26 kwietnia b.r. w Elblągu.

Podczas forum wysłuchaliśmy wykładu pana dr Sylwestra Stanickiego o występowaniu i roli wody w przyrodzie. Wykład był fascynujący. Być może na prośbę klas, pan dyrektor byłby tak uprzejmy i powtórzył wykład np. na godzinach wychowawczych. Naprawdę warto posłuchać!

Troje naszych uczniów zostało laureatami konkursu plastycznego na ilustrację: Krajobraz wodą rzeźbiony:

Małgorzata Sułkowska (klasa IIb) II miejsce,

Wioletta Szczygieł (klasa Ie) i Magda Herbreder (klasa Ie) ex aequo III miejsce.

Gratulujemy!