- Szczegóły
2 lutego Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych
Po raz kolejny dnia 2 lutego obchodzimy Światowy Dzień Obszarów Wodno- Błotnych, czasem nazywany Światowym Dniem Mokradeł.
2 lutego 1971 r. w irańskim mieście Ramsar, nad brzegiem Morza Kaspijskiego, zostało podpisane międzynarodowe porozumienie, czyli konwencja o obszarach wodno-błotnych o znaczeniu międzynarodowym, zwłaszcza jako środowisko życia ptactwa wodnego.
Nasz kraj w 1978 r. ratyfikował tę konwencję, powszechnie znaną pod nazwą Konwencja Ramsarska. Od tego momentu zobowiązaliśmy się do utrzymywania i ochrony obszarów wodno-błotnych.
Wraz z postępującą urbanizacją, kurczy się przestrzeń dla przyrody. Dlatego też coraz częściej podejmowane są, na skalę międzynarodową, działania zmierzające do ratowania ważnych dla wszystkich ludzi pewnych obszarów przyrody. Takimi obszarami są mokradła, które utrzymują właściwy obieg wody w przyrodzie. Magazynują węgiel w pokładach torfu co ma ogromne znaczenie w regulowaniu klimatu. Przyczyniają się do oczyszczania wody. Zapobiegają powodziom i pożarom. Są miejscem życia rzadkich gatunków flory i fauny. Należą do jednych z najbardziej produktywnych ekosystemów na świecie.
Pamiętajmy zatem o nich i nie traktujmy mokradeł jako nieużytki.
Przez nasze nieprzemyślane działania nie zabierajmy im wody, gdyż stracimy je bezpowrotnie!
Zachęcamy do zapoznania się z tematem Obszarów Wodno-Błotnych przedstawionym w gablocie na pierwszym piętrze szkoły.
foto: Jerzy Garbaczewski kl II D; Rezerwat przyrody „Ostoja bobrów na rzece Pasłęce”
- Szczegóły
![]() |
![]() |
![]() |
Oszczędzanie w biurze jest działaniem przyszłościowym – nie tylko poprawia finanse firmy, ale też zapobiega dalszemu niszczeniu naszej planety. Jeśli więc chcemy być ekologiczni, podejmijmy odpowiednie kroki i wdróżmy w życie program oszczędnościowy.
Taki cel przyświecał 11 trzyosobowym zespołom uczniów naszej szkoły, którzy wzięli udział w konkursie na opracowanie najlepszych haseł promujących oszczędzanie energii w biurze organizowanym przez Krajową Agencję Poszanowania Energii S.A.
Poniżej prezentujemy przykłady konkretnych działań zaproponowanych przez zespoły.
- Szczegóły
Wspólnymi siłami utworzyliśmy zbiór informacji dotyczących Bioróżnorodności - stworzyliśmy Kapsułę, a w niej umieściliśmy nasz przekaz dotyczący tego zagadnienia.
W konkursie wzięło udział 47 uczniów z klas pierwszych drugich i trzecich, którzy w swoich pracach pokazali jak oni postrzegają i rozumieją Bioróżnorodność. Przedstawiamy sześć prac z tych 47 aby każdy mógł zobaczyć jak różnorodne jest pojecie bioróżnorodności wśród uczestników konkursu w naszym liceum.
Monika Borczak 1e - | praca |
Jerzy Garbaczewski 2d - | praca |
Joanna Szymańska 1b - | praca |
Łukasz Kruk 1e - | praca |
Larissa Bujalska Ie - | praca |
Paulina Zander 1c - | praca |
- Szczegóły
W gabinecie nr 8 powstała energetyczna choinka. Ozdoby choinkowe zawierają hasła związane z energią odnawialną, życzeniami i marzeniami o zrównoważonym wytwarzaniu i wykorzystaniu energii. Zachęcamy uczniów naszej szkoły do tworzenia własnych bombek, przynoszenia i wieszania ich na choince.
- Szczegóły
![]() |
![]() |
![]() |
Trójka naszych uczennic: Żaneta Benedykowska (Ib), Larissa Bujalska (Ie) i Aneta Grodecka (Ie) została nagrodzona w konkursie Odyseja 2050 – wyprawa po dobry klimat.
Konkurs był organizowany w ramach projektu, będącego inicjatywą brytyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jego celem było zwiększenie świadomości młodych ludzi na całym świecie na temat potrzeby zapobiegania niebezpiecznym skutkom zmian klimatu poprzez włączenie ich w prace nad scenariuszem do pełnometrażowego animowanego filmu, pod opieką dyrektora artystycznego produkcji „Avatar”, Thelvina Cabezasa.
Wyróżnione prace są prezentowane na wystawie w Meksyku, podczas szczytu klimatycznego COP16, a na zwyciężczynie czekają dyplom od Ambasadora Wielkiej Brytanii oraz ekologiczne upominki.
- Szczegóły
13 grudnia 2010 roku w ramach projektu Szkoła pełna energii odbyła się lekcja połączona z projekcją filmu z serii oblicza ekologii „Wiek głupoty”
Zajęcia były unikalnym połączeniem najwyższej klasy kina dokumentalnego z debatą i panelem dyskusyjnym na temat globalnego zjawiska nadmiernego wykorzystania paliw kopalnych współczesnego świata. Zaprezentowany film w sposób niebanalny pokazał z jednej strony konsumpcyjny świat oparty na czarnym złocie – ropie, z drugiej natomiast nędzę, wojnę i upadek, jaki ta konsumpcja powoduje. Kino, które prowokuje do dyskusji i uwrażliwia na niesprawiedliwość społeczną, a szczególnie mobilizuje do działania, do kontestowania i przeciwstawienia się krzywdzącemu systemowi jest same w sobie edukacją. Taka lekcja nie potrzebowała nawet nauczyciela jako przewodnika – uczniowie sami podjęli debatę tuż po zakończeniu seansu.