Dzień Wody  Dzień Wody  Dzień Wody

Z okazji obchodów Światowego Dnia Wody i Dnia Ochrony Morza Bałtyckiego w IV Liceum Ogólnokształcącym odbyły się wykłady dla uczestników konkursu Ekologia i geografia Bałtyku oraz uczniów zainteresowanych tematem

Wykłady wygłosili:

mgr Ewa Cygan-Sidorkiewicz: Energia ze źródeł odnawialnych w kontekście województwa warmińsko-mazurskiego oraz Morza Bałtyckiego. mgr Lidia Nawrocka: Biomasa wodna jako źródło energii odnawialnej.

dr Sylwester Stanicki: Zatoka Gdańska, a Zalew Wiślany.

Temat ochrony wody przybliżały również plakaty, postery i gazetka ścienna w gabinecie biologicznym

 Zień Oszczędzania Energii  Zień Oszczędzania Energii  Zień Oszczędzania Energii

15.02.2011 klasa IIB zorganizowała dzień oszczędzania energii. W szkole pojawiły się plakaty pokazujące, jak w prosty sposób każdy z nas może oszczędzać energie i dzięki temu pomóc „matce” Ziemi. Akcja ma na celu uświadamianie młodych osób, że w dzisiejszych czasach ograniczenie korzystania z energii na bardzo duży wpływ na środowisko.

Foto

2 lutego Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych

Po raz kolejny dnia 2 lutego obchodzimy Światowy Dzień Obszarów Wodno- Błotnych, czasem nazywany Światowym Dniem Mokradeł.

2 lutego 1971 r. w irańskim mieście Ramsar, nad brzegiem Morza Kaspijskiego, zostało podpisane międzynarodowe porozumienie, czyli konwencja o obszarach wodno-błotnych o znaczeniu międzynarodowym, zwłaszcza jako środowisko życia ptactwa wodnego.
Nasz kraj w 1978 r. ratyfikował tę konwencję, powszechnie znaną pod nazwą Konwencja Ramsarska. Od tego momentu zobowiązaliśmy się do utrzymywania i ochrony obszarów wodno-błotnych.
Wraz z postępującą urbanizacją, kurczy się przestrzeń dla przyrody. Dlatego też coraz częściej podejmowane są, na skalę międzynarodową, działania zmierzające do ratowania ważnych dla wszystkich ludzi pewnych obszarów przyrody. Takimi obszarami są mokradła, które utrzymują właściwy obieg wody w przyrodzie. Magazynują węgiel w pokładach torfu co ma ogromne znaczenie w regulowaniu klimatu. Przyczyniają się do oczyszczania wody. Zapobiegają powodziom i pożarom. Są miejscem życia rzadkich gatunków flory i fauny. Należą do jednych z najbardziej produktywnych ekosystemów na świecie.
Pamiętajmy zatem o nich i nie traktujmy mokradeł jako nieużytki.
Przez nasze nieprzemyślane działania nie zabierajmy im wody, gdyż stracimy je bezpowrotnie!

Zachęcamy do zapoznania się z tematem Obszarów Wodno-Błotnych przedstawionym w  gablocie na pierwszym piętrze szkoły.

foto: Jerzy Garbaczewski kl II D; Rezerwat przyrody „Ostoja bobrów na rzece Pasłęce”

 Oszczędzanie w biurze  Oszczędzanie w biurze  Oszczędzanie w biurze

Oszczędzanie w biurze jest działaniem przyszłościowym – nie tylko poprawia finanse firmy, ale też zapobiega dalszemu niszczeniu naszej planety. Jeśli więc chcemy być ekologiczni, podejmijmy odpowiednie kroki i wdróżmy w życie program oszczędnościowy.

Taki cel przyświecał 11 trzyosobowym zespołom uczniów naszej szkoły, którzy wzięli udział w konkursie na opracowanie najlepszych haseł promujących oszczędzanie energii w biurze organizowanym przez Krajową Agencję Poszanowania Energii S.A.
Poniżej prezentujemy przykłady konkretnych działań zaproponowanych przez zespoły.

18 stycznia zamknęliśmy Kapsułę Bioróżnorodności IV Liceum Ogólnokształcącego

Wspólnymi siłami utworzyliśmy zbiór informacji dotyczących Bioróżnorodności - stworzyliśmy Kapsułę, a w niej umieściliśmy nasz przekaz dotyczący tego zagadnienia.

W konkursie wzięło udział 47 uczniów z klas pierwszych drugich i trzecich, którzy w swoich pracach pokazali jak oni  postrzegają i rozumieją Bioróżnorodność. Przedstawiamy sześć prac z tych 47 aby każdy mógł zobaczyć jak różnorodne jest pojecie bioróżnorodności wśród uczestników konkursu w naszym liceum.

Monika Borczak 1e - praca
Jerzy Garbaczewski 2d - praca
Joanna Szymańska 1b - praca
Łukasz Kruk 1e - praca
Larissa Bujalska Ie - praca
Paulina Zander 1c - praca