• Korzystaj z przerw. Nie spędzaj ich przed monitorem, najlepiej jest wstać i poruszać się trochę. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego - ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice.
  • Spróbuj wprowadzić do swojego reżimu pracy system tzw. mikroprzerw. Chodzi tu o króciutkie przerwanie zajęć (np. na kilkadziesiąt sekund), w trakcie którego wykonuje się specjalne ćwiczenia rozluźniające mięśnie i relaksujące oczy.
  • Ustaw optymalną dla danego monitora (i karty graficznej) rozdzielczość. Jeśli chodzi o częstotliwość odświeżania, lepiej nie schodzić poniżej 85Hz.
  • Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczenia.
  • Staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę (kąt 90 stopni), ręce wygodnie opieraj o blat biurka.
  • Optymalnym ustawieniem monitora jest odchylenie go lekko do tyłu i ustawienie tak, aby był idealnie przed użytkownikiem.
  • Głowę powinno się trzymać prosto, nadmierne odchylenia do przodu lub do tyłu mogą spowodować uciążliwe bóle mięśni.
  • Przy pracy z laptopem (zwykle mało wygodnej) zaleca się ustawienia go na biurku, a nie na kolanach. Dodatkowo warto podłączyć osobne peryferia - myszkę i klawiaturę.
  • Szczególną uwagę należy zwracać na ułożenie dłoni na myszce - wieloletnie błędne użytkowanie może doprowadzić do tzw. zespołu cieśni nadgarstka. Warto przemyśleć zakup specjalnej podkładki, która zawiera wyprofilowaną podpórkę pod dłoń.
  • Dbaj o oczy. Postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły. Jeśli widzisz, że są przekrwione i nadmiernie przesuszone, skorzystaj z dostępnych na rynku kropel dla zmęczonych oczu - pamiętaj jednak, że to tylko doraźna pomoc. Dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal.
  • Jeśli twoja praca wymaga od ciebie długotrwałego używania komputera, w czasie wolnym wybierz inne aktywności, nieangażujące wzroku

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-higiena-pracy-przy-komputerze-cz-1

Beata Pielech- pedagog IV LO

Zdalne konsultacje z rodzicami - dyżur nauczycieli przy dzienniku Vulcan
poniedziałki w godzinach 18.00-19.00

Kamila Boros
dyrektor IV LO

Drodzy Rodzice, drodzy Uczniowie.
Obecna sytuacja spowodowała duże zmiany w życiu nas wszystkich. Codzienny porządek dnia został całkowicie zmieniony, a dostępność do edukacji i terapii ograniczona.
Zdajemy sobie sprawę, że w tej trudnej dla nas sytuacji może pojawiać się wiele pytań i wątpliwości. Z tą myślą od 25.03.2020 roku wprowadzona została możliwość skontaktowania się z psychologiem szkolnym mgr Dorotą Browarczyk.
Jeśli potrzebujecie Państwo lub uczniowie rozmowy i wsparcia psychologicznego, zapraszamy do kontaktu za pomocą strony: Facebook IV LO w Elblągu Psycholog lub poprzez wiadomości prywatne.
Jednocześnie informujemy o wprowadzeniu dyżurów on-line:

  • Wtorek: 9.00-11.30
  • Środa: 9.45- 12.45
  • Czwartek:11.00- 12.30
  • Piątek: 8.45- 11.45.

 

 

Termin nadsyłania prac do konkursu: „Polskie serce pękło. Katyń 1940- dlaczego nie wolno nam zapomnieć o Katyniu?" został przesunięty na 6 kwietnia 2020. Zainteresowani uczniowie znajdą dokładne informacje na stronie Sejmu.

Małgorzata Mularska

FB IMG 1584515424976

Nowa sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią koronawirusa na świecie, wpływa na nas wszystkich. Po pierwsze martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, po drugie próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień nastolatkowie znaleźli się w sytuacji, gdzie szkoły podstawowe, licea oraz technika zostały zamknięte. Ograniczona została możliwość spotykania się w większych grupach, restauracjach, pubach, klubach i w instytucjach kultury. Te okoliczności z jednej strony mogą powodować radość w związku z brakiem przymusu chodzenia do szkoły, z drugiej strony mogą wzbudzać lęk i napięcie ze względu na brak kontaktów z rówieśnikami, z nauczycielami czy ze zmianą rytmu dnia.
Dodatkowo dostęp do mediów 24h na dobę może w niektórych przypadkach powodować niepokój, ze względu zalewającą nas burzę informacyjną.

W związku z tym przedstawiamy poniżej wskazówki, które mogą pomóc Wam – młodzieży, efektywnie funkcjonować w okresie pandemii:

Rytm dobowy – nagła zmiana w harmonogramie dnia, spowodowana brakiem szkoły, może wpłynąć na przestawienie Waszego dotychczasowego rytmu dobowego. Niektórzy z Was z radością wyłączą poranne budziki, a moment zasypiania przesuną o parę godzin do przodu, spędzając ten czas przy komputerze, telefonie lub książce. Oczywiście, ten okres można wykorzystać na odpoczynek od wstawania o 5 lub 6 rano, jednak pamiętajcie, że drastyczna zmiana rytmu dobowego może nasilić gorsze samopoczucie, powodować poczucie „rozbicia" i apatii. Dodatkowo, trudniej będzie się Wam przestawić na szkolne funkcjonowanie kiedy wszystko wróci do normy.

Plan dnia – duża ilość wolnego czasu, którą obecnie posiadacie, to doskonała okazja do nadrobienia zaległości szkolnych, obejrzenia ciekawych filmów, przeczytania książek, nauki języków. Trzeba to tylko odpowiednio rozplanować. Zachęcam Was do stworzenia planu na najbliższe dwa tygodnie. Możecie w nim uwzględnić powyższe czynności, dodając np. jakie posiłki będziecie gotować danego dnia, kiedy przeznaczycie czas na aktywność fizyczną, itp. 

Ograniczenie zalewu informacyjnego – zadbajcie o swoje zdrowie psychiczne poprzez obostrzenie dostępu do mediów społecznościowych, portali informacyjnych, telewizji. Ciągłe odświeżanie stron internetowych może powodować wzrost napięcia i lęku związanego z obecną sytuacją. Warto wprowadzić ograniczenie przyswajania nowych informacji o pandemii, np. poprzez wyznaczenie dwóch lub trzech , w których czytacie wiadomości. Najprościej jest umówić się z samym sobą na konkretny czas czytania o nowych doniesieniach ze świata, np. rano (20min), w południe (15min) i wieczorem (20min).

Aktywność fizyczna – bycie aktywnym to podstawa dbania nie tylko o zdrowie fizyczne, również o psychiczne. Zadbajcie o siebie! Ściągnijcie aplikacje do praktykowania jogi, ćwiczenia w domu.

Kontakt interpersonalny – jako istoty społeczne potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi. Najbliższy okres to również okazja do spędzania czasu z najbliższymi w innej formie. Warto wyciągnąć planszówki lub przygotować filmy na wspólny seans.

Higiena – zadbajcie o przestrzeganie zasad higieny, które zostały opisane przez Światową Organizację Zdrowia. Niektóre z ograniczeń wprowadzonych przez rząd mogą wzbudzać w Was złość i poczucie ograniczenia Waszej wolności. Warto wtedy przeczytać w rzetelnych źródłach informacji czemu służą te obostrzenia i pamiętać, że jest to terminowe rozwiązanie, które nie będzie trwać wiecznie.

Radzenie sobie ze stresem – odczuwanie napięcia w obecnej sytuacji nie jest czymś nadzwyczajnym. Pomaga nam dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio szybko na nie zareagować. W tym przypadku, np. ze względu na lęk o nasze zdrowie, jaki i zdrowie naszych bliskich, jesteśmy wyczuleni na przestrzeganie bardziej rygorystycznych zasad higieny. Jeżeli jednak czujesz, że lęk o przyszłość zaczyna być przytłaczający i trudno Ci samemu sobie z nim poradzić, zachęcam do korzystania z pomocy specjalistów. Wielu psychologów w obecnej kryzysowej sytuacji prowadzi konsultacje online, działają również telefony wsparcia.

opracowała: psycholog, socjoterapeuta Faustyna Szaynok

 

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w IV LO zebrania i konsultacje z rodzicami zaplanowane na dzień 19.03 zostają przesunięte na późniejszy możliwy termin.
Kamila Boros dyrektor IV LO

Przez 2 tygodnie nie będziecie chodzili do szkoły.
To nie czas „koronaferii", a czas pobytu w domu i tylko w domu!
TO NIE SĄ FERIE – ten błąd popełniono we Włoszech, gdzie zmarło ponad 1000 osób. Statystycznie – jeden chory zaraża dwie osoby.
TO JEST CZAS KWARANTANNY, czyli odizolowania od potencjalnego ryzyka.
Jesteście TAK SAMO narażeni na wirusa, jak osoby starsze.
UNIKAJCIE zatłoczonych miejsc. NIE ORGANIZUJCIE spotkań towarzyskich.
Życie towarzyskie przenieście do Internetu.
NIE NARAŻAJCIE OSÓB STARSZYCH.
Bądźcie odpowiedzialni – spędźcie ten czas w domu.
Będziecie w stałym kontakcie z nauczycielami, którzy dostarczą Wam zagadnienia do samodzielnej nauki, dlatego efektywnie wykorzystajcie ten czas.

Kamila Boros dyrektor IV LO