„Elbląska Szkoła Eksperymentu”
projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Opis ścieżek wsparcia dla Uczestników Projektu
(Dotyczy II półrocza roku szkolnego 2020/2021)
- Wsparcie dla uczniów
- Przewidywane są trzy formy wsparcia dla uczniów w postaci zajęć dodatkowych:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia rozwijające uzdolnienia,
- kółka zainteresowań.
Wszystkie formy mogą być prowadzone w modułach: matematyka, geografia, chemia, biologia, fizyka.
- Warunki realizacji zajęć dla uczniów:
- grupa zajęciowa będzie składała się z 8 uczniów,
- średnia tygodniowa ilość zajęć dla uczniów będzie wynosiła 2,5 godz. dydaktyczne,
- dla każdej grupy zajęciowej przewidywane jest przeprowadzenie do 40 godz. dydaktycznych zajęć dodatkowych, które będą realizowane od marca 2021 r. do czerwca 2021 r.
- Uczniowie będą mieli możliwość zdiagnozowania pod kątem predyspozycji w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, tj.: odbędą indywidualne spotkania ze specjalistą (śr. 4h na ucznia), które wpisują się w obszar pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Spotkania będą polegały na udzielaniu wsparcia uczniom w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.
- Przewidywane są trzy formy wsparcia dla uczniów w postaci zajęć dodatkowych:
- Szkolenie dla nauczycieli
- Wsparcie dla nauczycieli będzie realizowane poprzez przeprowadzenie szkolenia "Doskonalenie umiejętności nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki, geografii) i matematyki w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw pracy metodą eksperymentu oraz rozwijanie umiejętności myślenia matematycznego i naukowego”.
- Dzięki szkoleniu nauczyciele uzyskają umiejętności i kompetencje niezbędne do nauczania metodą eksperymentu na zajęciach wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego w tym zajęciach wyrównawczych oraz zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniów. Przeszkolenie doskonalące umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do efektywnego stosowania aktywizujących metod pracy z uczniem, opartych na metodach analitycznych i badawczych, na eksperymencie, doświadczeniu, obserwacji ujętych w podstawie programowej z biologii, chemii, fizyki i geografii oraz matematyki zgodnie z zasadami metody naukowej i zachowaniem jej procedury.
- Zajęcia szkoleniowe prowadzone będą w 3 grupach:
- Grupa I Matematyczna,
- Grupa II Fizyczno-Chemiczna,
- Grupa III Biologiczno-Geograficzna.
- Grupy będą liczyły średnio po 10 nauczycieli. Każda grupa objęta będzie 48-godzinnym szkoleniem podzielonym na 6 dni szkoleniowych (średnio po 8 godzin dydaktycznych).
- Szkolenie będzie podzielone na moduły:
- budowanie zespołu (integracja grupy) — 6 h,
- podstawy teoretyczne, w tym dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), a także korzystania z e- podręczników i innych zasobów znajdujących się na m.in. na stronach internetowych www.ore.edu.pl, www.scholaris.pl – 8 h,
- część praktyczna, przeprowadzona z użyciem sprzętu dostępnego i zakupionego do pracowni szkolnych i pracowni międzyszkolnej – Elbląskiego Centrum Eksperymentu (ECE) -30 h,
- ewaluacja i rezultaty szkolenia – 4 h.
- Ukończenie szkolenia będzie potwierdzone wystawionym zaświadczeniem.
- Wsparcie dla rodziców
- Wsparcie będzie udzielane poprzez potkania indywidualne dla rodziców, które będą miały charakter pomocy w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci (śr. 2h na rodzica). Zajęcia będą odbywały się w tygodniu po lekcjach, głównie w pracowniach szkolnych, w zależności od harmonogramu działalności szkoły.