W Experimentarium dzieci i młodzież pod kierunkiem nauczycieli konstruują swoje pierwsze sterowane roboty z klocków lego oraz poznają ciekawe zjawiska zachodzące w przyrodzie i w świecie fizyki dzięki zestawom eksperymentalnym zgromadzonym w pracowniach.

Głównym celem Experimentarium jest edukacja połączona z zabawą oraz rozbudzenie w uczniach ciekawości otaczającego ich świata. Sprawi to, że będą oni poszukiwać odpowiedzi na nurtujące ich pytania z zakresu: fizyki, robotyki i nauk przyrodniczych.

Zajęcia w laboratoriach bazują na prostych eksperymentach oraz podstawowych metodach opracowywania ich wyników. Zajęcia trwają 1,5 godziny i odbywają się w grupach. Uczniowie wykonują praktyczne zadania i dokonują wstępnego opracowania wyników pracując z kartami pracy.

Opis pracowni:

Laboratorium Fizyki

Laboratorium dysponuje kilkudziesięcioma programami do modelowania zjawisk z najważniejszych działów fizyki. Tematyka i poziom wybranych symulacji dostosowany jest również do poziomu percepcji uczniów poszczególnych klas szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
Młodzież będzie miała okazję wykonywania doświadczeń fizycznych w Experimentarium. Fizyka jest trudnym przedmiotem doświadczalnym i zajęcia w pracowni umożliwią głębsze zrozumienie praw rządzących przyrodą poprzez ich sprawdzanie doświadczalne.

W Experimentarium uczestnicy zajęć będą mieli możliwość samodzielnie wykonywać miedz innymi  poniższe eksperymenty :
- pomiar podstawowych wielkości fizycznych,
- poznanie właściwości fal za pomocą figur dźwiękowych Chladiniego z interfejsem komputerowym,
-badanie podstawowych właściwości światła (interferencja, długość fal, prędkość światła, faza współczynnika załamania) przy użyciu Interferometru Michelsona,
- wyznaczanie ładunku elektrycznego elektronu oraz  wrzenie wody w temperaturze poniżej 100 stopni C,
- pompa cieplna kompresorowa i silnik Stirlinga z interfejsem komputerowym.


Laboratorium Robotyki

Uczestnicy zajęć w ramach „Eksperymentów w Informatyce” będą budować roboty oraz tworzyć programy komputerowe, korzystając z proponowanych schematu lub budując wedle własnego pomysłu.

Tematy ćwiczeń laboratoryjnych
Tematy ćwiczeń laboratoryjnych oraz projektów realizowanych przez uczniów zawarte są w ramach następujących grup tematycznych:
1) wirtualne laboratorium robotyki mobilnej:
- metody przesyłania obrazu,
- śledzenie poruszających się obiektów,
- wyznaczanie parametrów ruchu robotów.
2) sterowanie mobilnymi robotami dydaktycznymi:
- budowa manipulatora,
- budowa układu sterowania – mikrokontrolery, czujniki,
- programowanie układu sterowania,
- protokoły komunikacji z robotem,
- algorytmy sterowania z wykorzystanie czujników i kamer,
- programowanie trajektorii ruchu robotów mobilnych,
- metody omijania przeszkód i tworzenia mapy terenu.

Wyposażenie laboratorium:
Do realizacji zadań uczniowie do swojej dyspozycji mają następujące roboty:

BIOLOID – idea zestawu opiera  się na zasadzie podobnej do klocków LEGO: dajmy użytkownikowi jak największą ilość różnych ciekawych elementów, a resztę pozostawmy jego wyobraźni. Robot BIOLOID umożliwi poszerzenie wiedzy dotyczącej budowy i programowania złożonych robotów mobilnych składających się z wielu serwomechanizmów.

W skład zestawu BIOLOID wchodzą:
1) kontroler CM- 5, który:
- steruje pracą serwomotorów oraz obsługuje czujniki serii AX ,
- oparty jest na mikrokontrolerze ATmega128 – posiada 128 KB pamięci FLASH przechowującej oprogramowanie,
- gniazdo łącza szeregowego służące do komunikacji z komputerem,
- 6 programowalnych przycisków i diody sygnalizujące stan kontrolera (jedna programowalna),
- może być rozszerzony o komunikację bezprzewodową w standardzie ZigBee po dokupieniu modułu Zig-100;

2) serwomotory AX-12 (18 sztuk) wyposażone w technologię Dynamixel, które pozwalają na:
- kontrolę prędkości obrotu, pozycji, a nawet temperatury silników,
- precyzyjne pozycjonowanie silnika do zadanego położenia,
- obrót do 300º lub 360º przy stosowaniu jako napęd kół,
- regulację prędkości oraz momentu obrotowego,
- wyświetlacz LED pokazujący stan serwomotoru;
3) multisensor AX-S1 (1 sztuka) wyposażony w:
- potrójny odbiciowy podczerwony czujnik odległości (mierzy odległość lub natężenie światła w trzech kierunkach),
- nadajnik-odbiornik IrDA do bezprzewodowej komunikacji z innymi robotami lub urządzeniami,
- mikrofon, głośnik programowalny,

4) serwomotory AX-12 (18 sztuk) wyposażone w technologię Dynamixel, które pozwalają na:
- kontrolę prędkości obrotu, pozycji, a nawet temperatury silników,
- precyzyjne pozycjonowanie silnika do zadanego położenia,
- obrót do 300º lub 360º przy stosowaniu jako napęd kół,
- regulację prędkości oraz momentu obrotowego,
- wyświetlacz LED pokazujący stan serwomotoru;
5) multisensor AX-S1 (1 sztuka) wyposażony w:
- potrójny odbiciowy podczerwony czujnik odległości (mierzy odległość lub natężenie światła w trzech kierunkach),
- nadajnik-odbiornik IrDA do bezprzewodowej komunikacji z innymi robotami lub urządzeniami,
- mikrofon,
- programowalny głośnik;
6) języki programowania:
- Behavior Control Programmer – narzędzie służące do programowania
zachowania robota, np. w wyniku reakcji na bodźce zewnętrze, oparte na języku  drabinkowym stosowanym w przemysłowych układach automatyki,
- Motion Editor – program pozwalający na „uczenie” robota określonych sekwencji ruchowych i zapisywanie ich w pamięci w celu późniejszego wykorzystania we właściwym programie sterującym,
- Robot Terminal – prosty terminal działający na porcie szeregowym i pozwalający na bezpośrednie wydawanie poleceń robotowi przy pomocy komputera PC.

7) robotach latających DragonFly o lekkiej, wytrzymałej konstrukcji opartej na ultralekkim włóknie węglowym odpornym na uderzenia, dwóch parach skrzydeł o rozpiętości 40 cm. Robot ten pozwoli na poznanie budowy bionicznych robotów latających.


Laboratorium Ekologiczno-Przyrodnicze

Poznawanie przyrody powinno być interesujące dla młodych ludzi.  Proste eksperymenty wykonywane na zajęciach z przyrody w Experimentarium ułatwią uczniom rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym oraz rozbudzą w uczniach ciekawość otaczającego ich świata. Uczniowie dokonują obserwacji mikroskopowych i z użyciem binokularów. Wykorzystują materiał biologiczny pozyskany w wodach Zalewu Wiślanego i okolicznych lasach, a także mnóstwo zgromadzonych preparatów mikroskopowych. Dokonują również pomiarów hydrologicznych (stan czystości wód) oraz meteorologicznych z wykorzystaniem pomiarów z zainstalowanych na budynku: wiatromierza, deszczomierza, termometru, higrometru i barometru. Pracują również nad czytaniem, interpretacją i dokonywaniem pomiarów na mapach topograficznych.


Dane adresowe:

Experimentarium Elbląskie

ul. H. Sienkiewicza 4,

82-300 Elbląg

tel. 55 625 89 40

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.